W ramach obchodów Narodowego Dnia Pamięci o Żołnierzach Wyklętych nasza klasa razem z panią Elżbietą Błachowicz uczestniczyła w lekcji poprowadzonej przez absolwenta szkoły - Franka Płóciennika, który jest edukatorem w Muzeum Niepodległości. Zajęcia miały formę spaceru ulicami Pragi. Udaliśmy się do miejsc pełniących kiedyś funkcję siedzib NKWD, gdzie przetrzymywani byli polscy więźniowie. Zatrzymaliśmy się przez budynkiem Dyrekcji Kolei Państwowych, kamienicą przy ul. Srzeleckiej 8 oraz gmachem Rogatki Wileńskiej przy ul. 11 listopada 68. Przewodnik, oprócz przybliżenia nam nieznanych, tragicznych historii, których świadkami były milącze mury tych obiektów, zwrócił uwagę na obecny stan zabudowań. Poza tablicami upamiętniającymi ofiary terroru nie odznaczają się one niczym od pozostałych budynków, a przecież są miejscami poświęcenia, cierpienia, walki i śmierci wielu Polaków. Miejscami, które po latach dopiero zaczynamy odkrywać.

Na początku ferii zimowych klasa I a wraz z p. Elżbietą Błachowicz miała okazję podziwiać niezwykłe przedstawienie baletowe wystawione na deskach Teatru Wielkiego. Umiejętności taneczne i akrobatyczne tancerzy, bogata scenografia, niezwykle barwne kostiumy oraz niepowtarzalna atmosfera panująca w operze w wyjątkowy sposób poruszały wyobraźnię i emocje widzów. Całemu widowisku towarzyszyła muzyka klasyczna na najwyższym poziomie. Taki sposób zdobywania wiedzy jest niezwykle atrakcyjny, szczególnie dla młodych osób. Wspólne wyjście do miejsca bezpośrednio związanego z kulturą to inicjatywa, która daje szansę na wspólną refleksję i dyskusję

20 grudnia 2016 r. klasa 2A wraz z p. Renatą  Karwowską uczestniczyła w lekcji poprowadzonej w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza. Spotkanie dotyczyło samego pisarza i jego twórczości oraz epoki romantyzmu. Wystawa ukazywała postać poety, jego środowisko i rodzinę, działalność polityczną i twórczość literacką. Mieliśmy okazję usystematyzować naszą wiedzę na temat XIX w. oraz pogłębić wiadomości o życiu wybitnego pisarza. Bardzo zaciekawiły nas również liczne pamiątki, takie jak oryginalne rękopisy wieszcza, meble z jego paryskiego gabinetu czy fotografie, a nawet buciki dzieci wieszcza.

W piątek, 13 stycznia, po raz kolejny byliśmy na koncercie symfonicznym w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wysłuchaliśmy kilku wybitnych utworów muzyki klasycznej. Orkiestra wraz z dyrygentem Jerzym Salwarowskim zapezentowała: pełen przepychu Kaprys włoski op. 45 Piotra Czajkowskiego, neoromantyczny poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12 Mieczysława Karłowicza oraz poemat symfoniczny Kościelec 1909 Wojciecha Kilara. Ostatni z utworów został skomponowany na jubileusz 75-lecia Filharmonii w Warszawie i dedykowany jej dyrektorowi artystycznemu, Witoldowi Rowickiemu. W tym samym roku świętowano 100. rocznicę urodzin Karłowicza i do niej nawiązuje poemat o tym, co stało się na Kościelcu 8 lutego 1909 roku. W czasie koncertu wystąpił również duet fortepianowy Tal&Groethuysen, który wykonał Koncert fortepianowy C-dur na 4 ręce i orkiestrę op. 153 Carla Czernego. Przyjęto go z ogromnym aplauzem, co artyści wynagrodzili wykonaniem nadprogramowego utworu Antoniego Dworzaka. Taka niespodzianka wzmocniła pozytywny odbiór całego wieczoru i zachęciła do kolejnych wizyt w centrum muzyki klasycznej naszej stolicy.

W piatek, 13 stycznia, na zaproszenie p. E. Błachowicz kółko polonistyczne poprowadził Maciej Kidawa, były olimpijczyk, a obecnie doktorant na Wydziale Polonistyki UW. Zgromadzonych licznie słuchaczy postawił przed różnymi pytaniami, np. czy maszyna może wykazać się kreatywnością w pisaniu, czy dzieci w wiosce na Hawajach słuchają podobnych bajek jak te w Paryżu, jak przy braku zdolności pisarskich napisać niezbyt zaskakującą, ale wzruszającą czytelnika do łez bajkę? Zajęcia minęły błyskawicznie, a wkrótce zapraszamy na drugą część rozważań, tym razem poświęconą interpretacji opowiadania Jorge Luisa Borgesa.