Kontakt:    

ul. Jagiellońska 38
03-719 Warszawa
tel. (022) 619 27 45
fax. (022) 741 07 32

Znajdź nas w Zumi

Sekretariat

 


Start arrow Archiwum arrow "Hamlet" w Teatrze Współczesnym
"Hamlet" w Teatrze Współczesnym PDF Drukuj Email
We wtorek, 17 marca 2015 r.  uczniowie klasy  IA  oraz klasy  II D  z prof. Małgorzatą Cydejko i  prof. Renatą  Karwowską  mieli  okazję oglądać na deskach Teatru Współczesnego adaptację tragedii „Hamlet” Williama Szekspira w reżyserii Marcina Englerta, według klasycznego przekładu  Józefa Paszkowskiego.
Ponad trzyipółgodzinny spektakl stanowił możliwie wierną adaptację elżbietańskiego dramatu.
Oryginalny tekst pozostał praktycznie niezmodyfikowany, zadbano również o niezbędną, aczkolwiek nieco zgrzebną scenografię, swobodnie potraktowano natomiast kwestię kostiumów: obok okazałych sukni na scenie pojawiają się proste, najzupełniej współczesne, czarne swetry.

Tekst: Kacper Sobolewski, klasa IA

 

  Wnioskując na podstawie samych tylko strojów o czasie akcji powiedzieć można tyle, że wydarzenia rozgrywają się w bliżej nieokreślonej przeszłości. Ponadczasowość ładunku filozoficznego zawartego w utworze Szekspira broni się jednak sama, a miejscami już archaiczne dialogi ożywają w ustach aktorów jako potoczysta i naturalna mowa. Zaskakujące, jak sama maniera w głosie, ruch sceniczny i mimika odtwórcy roli wydobywają z postaci wcześniej niezauważony rys – dość wspomnieć wyśmienite kreacje komediowe Sławomira Orzechowskiego (Poloniusza) oraz  Krzysztofa Kowalewskiego (Grabarz Pierwszy), który chociaż pojawia się tylko epizodycznie daje mistrzowski popis swoich umiejętności. Sam Hamlet, odgrywany przez Borysa Szyca jest człowiekiem z krwi
i kości, inteligentnym, targanym wątpliwościami, dowcipnym, a kiedy potrzeba bardzo przekonującym w swym udawanym szaleństwie, które zdaje się wręcz przyćmiewać prawdziwy obłęd Ofelii.
  Wrażenie robi finałowa efektowna sekwencja szermiercza pomiędzy duńskim księciem a Laertesem – jej skomplikowana choreografia daje pewne wyobrażenie o ogromie pracy aktorów przygotowujących się do premiery teatralnej. W budowaniu nastroju dramatu istotną rolę odgrywają gra światłem oraz powracający motyw muzyczny skomponowany przez Zygmunta Koniecznego.
Pomijając walory artystyczne przedstawienia warto było zasiąść na widowni choćby dla samej możliwości skonfrontowania swojej wizji lektury z inscenizacją, a co za tym idzie pełniejszego spojrzenia na jedno z arcydzieł kultury europejskiej, wśród których „Hamlet” miejsce ma zapewnione.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Kontakty z uczelniami

 
   
    
  
Raport z ewaluacji całościowej


Międzynarodowe Olimpiady Przedmiotowe



Dziennik elektroniczny