W roku szkolnym 2024/2025 w ramach patronatu Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej uczniowie klasy D o profilu matematyczno-chemiczno-fizycznym uczestniczyli w regularnych zajęciach laboratoryjnych. Ich celem było poszerzenie, usystematyzowanie oraz pogłębienie wiedzy zarówno z zakresu podstawy programowej liceum, jak i materiału o wyższym stopniu trudności – przygotowującego do olimpiad i konkursów przedmiotowych.
Klasy pierwsze rozpoczęły cykl zajęć od metod rozdzielania mieszanin, co pozwoliło uczniom przypomnieć sobie wiadomości ze szkoły podstawowej, poznać bardziej zaawansowane techniki oraz zdobyć praktyczne umiejętności w pracy laboratoryjnej. W drugim semestrze zrealizowano zagadnienia z zakresu chemii analitycznej, skupiając się na analizie jakościowej.
Uczniowie klasy drugiej w pierwszym semestrze poznawali systematykę związków nieorganicznych, reakcje utleniania-redukcji, elektrochemię oraz reakcje jonowe w roztworach wodnych. W semestrze drugim zgłębiali chemię analityczną, koncentrując się na analizie ilościowej. Opanowali techniki miareczkowania, takie jak kompleksometria, alkacymetria, manganometria, metoda Mohra oraz metoda Vohlarda.
Klasa trzecia realizowała materiał w dwóch blokach tematycznych. W ramach chemii fizycznej uczniowie badali kinetykę reakcji oraz zagadnienia związane ze stałą równowagi. Z kolei w części poświęconej chemii organicznej analizowali właściwości fizykochemiczne związków organicznych, poznali technikę chromatografii gazowej (GC), izolowali naturalne związki, takie jak limonen, oraz przeprowadzali proste syntezy, m.in. chlorku tert-butylu, cykloheksenu i acetanilidu.
tekst i zdjęcia: p. H. Bednarski